Ανοίγει η «ψαλίδα» για τα ανασφάλιστα οχήματα

Της Έρης Τσάκωνα


Σταθερά ανοδική πορεία όμως όχι εκτροχιασμός, καταγράφεται στον αριθμό των οχημάτων που έμειναν ανασφάλιστα το 1ο τετράμηνο του 2020, αύξηση η οποία οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον περιορισμό των μετακινήσεων και την επακόλουθη απροθυμία των οδηγών να ανανεώσουν το συμβόλαιο ασφάλισης σε όχημα που κινείται ελάχιστα ή καθόλου κατά την περίοδο που βρίσκονται σε ισχύ από την Πολιτεία τα περιοριστικά μέτρα για την εξάπλωση της πανδημίας.

Η αυξητική τάση στη λίστα των ανασφάλιστων οχημάτων εντοπίζεται στο χρονικό διάστημα Μαρτίου – Απριλίου, περίοδος ισχύς των μέτρων για τον περιορισμό της διασποράς του Covid-19. Πιο συγκεκριμένα, ο αριθμός των ασφαλισμένων οχημάτων στις 31/12/2019 ανερχόταν σε 6.261.993 και υποχώρησε στα 6.239.540 στις 29/2/2020 και στα 6.134.812 στις 21 Απριλίου. Δηλαδή, σε χρονικό διάστημα 50 ημερών, καταγράφηκε αύξηση που υπερβαίνει τις 104.000. Τα εν λόγω στοιχεία έδωσε στη δημοσιότητα ο κ. Δημήτρης Ζορμπάς, Πρόεδρος της Επιτροπής Ασφάλισης Αυτοκινήτων της ΕΑΕΕ και CEO της Συνεταιριστικής Ασφαλιστικής, σχολιάζοντας ότι «με την αποκλιμάκωση των μέτρων πρέπει να λυθεί το θέμα των ανασφάλιστων οχημάτων. Η όποια μείωση της συχνότητας των ατυχημάτων δεν καλύπτει τις απώλειες. Χρειάζεται σύνεση και προσοχή στις ενέργειες και τις τιμολογήσεις».

Ελλείψει ενός αρτιότερου μηχανισμού από την ΑΑΔΕ για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων και την έκδοση προστίμων, η πλειονότητα των ασφαλιστικών εταιρειών προχωρά σε ακόμη μεγαλύτερες πολιτικές προσφορών, σε μία προσπάθεια να αναχαιτιστεί το κύμα απωλειών, αλλά και να αυξήσουν το μερίδιό τους προσελκύοντας πελάτες από τους ανταγωνιστές τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, η παραγωγή ασφαλίστρων για τον κλάδο Αστικής Ευθύνης Οχημάτων κινήθηκε καθοδικά σε ποσοστό -4,5% στο πρώτο τρίμηνο του 2020 έναντι του αντίστοιχου περσινού χρονικού διαστήματος.

Διόγκωση του προβλήματος και αδράνεια της ΑΑΔΕ

Ο αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων διογκώνεται ή υποχωρεί ανάλογα με τη συγκυρία και η δεδομένη πρωτόγνωρη υγειονομική κρίση έχει προσθέσει το υπερμέγεθες νούμερο των 104.000 στα περίπου 700.000 ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούσαν στους δρόμους έως τον Φεβρουάριο του 2020.

Ακόμη ένας «καθησυχαστικός» παράγοντας για τους ιδιοκτήτες των ΙΧ που λειτουργεί ως αντικίνητρο για την ανανέωση των ασφαλιστικών συμβολαίων είναι και η αδυναμία ενός ισχυρότερου μηχανισμού της ΑΑΔΕ – σε σύγκριση με τον υφιστάμενο που περιλαμβάνει δύο ελέγχους/έτος – όπου θα διασταυρώνει real time τα στοιχεία για τα ανασφάλιστα οχήματα και ως εκ τούτου θα εκδίδει πρόστιμα. Παρά την έντονη φημολογία για ένα νέο «μεγάλο σαφάρι» εντός του 2019 όπου θα γινόταν διασταύρωση των δεδομένων του Υπ. Μεταφορών με εκείνα των ασφαλιστικών εταιρειών, εν τέλει ουδείς παραβάτης έλαβε «ραβασάκι» με πρόστιμο. Αξίζει να σημειωθεί δε, ότι το «εγχείρημα» ουδέποτε έδρεψε δάφνες για την αποτελεσματικότητά του, καθότι στην τελευταία διασταύρωση που είχε πραγματοποιηθεί το 2018 εντοπίστηκε σοβαρή ανακολουθία μεταξύ των δεδομένων που διατηρούν το Υπ. Μεταφορών, το Υπ. Οικονομικών και η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών μελετά ένα μηχανισμό που θα εντοπίζει real time τα ανασφάλιστα οχήματα, ενώ θα αλλάζει και το καθεστώς επιβολής προστίμων για όσους δεν έχουν ασφαλίσει το όχημά τους.

Οι «προσφορές» στο παιχνίδι του ανταγωνισμού

Οι εξαιρετικές επιδόσεις των ελληνικών ασφαλιστικών εταιρειών το 2019 όπως αποτυπώνονται στις εκθέσεις Φερεγγυότητας και Χρηματοοικονομικής Κατάστασης που παρουσιάσαμε στο asfaleiaautokinitou.gr, έδωσαν το περιθώριο στις Διοικήσεις να επιστρατεύσουν επιθετικές πολιτικές πωλήσεων σε μία χρονική περίοδο όπου η υγειονομική κρίση αφήνει μεν ορισμένες «απώλειες» στο πελατολόγιο, όμως εμφανίζει και την μοναδική ευκαιρία να ανακατευτεί η τράπουλα και να διευρυνθεί το μερίδιο που έχουν στην αγορά.

Η μεγάλη κεφαλαιακή επάρκεια και το ικανοποιητικό loss ratio στις περισσότερες ασφαλιστικές άνοιξε τον δρόμο για τη μείωση ασφαλίστρων, ωστόσο το κατά πόσο η εν λόγω στρατηγική θα αποδειχθεί επικερδής θα αποτυπωθεί σε νούμερα στους ισολογισμούς του 2020.

Ωστόσο, μεγάλη μερίδα της ασφαλιστική αγοράς δεν βλέπει θετικά την αναθεώρηση των τιμολογίων προς τα κάτω, που αφορά είτε μειώσεις στο κόστος των 12μηνων συμβολαίων, είτε δώρο επιπλέον μήνες, αλλά και προσφορές στην online αγορά και ανανέωση συμβολαίων που κυμαίνονται γύρω στο 10-15%. Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι η διάρκεια της κρίσης παραμένει ακόμη άγνωστη και οι αποφάσεις που λαμβάνονται τώρα για μείωση ασφαλίστρων είναι αβέβαιο ότι θα εξασφαλίσουν για το 2020 το ίδιο υψηλό ποσοστό φερεγγυότητας και κεφαλαιακής επάρκεια με εκείνο του 2019.