ηλεκτρικό-αυτοκίνητο

Εντός Ιουνίου το σχέδιο για την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων

Της Έρης Τσάκωνα

Μέσα στον Ιούνιο αναμένεται να είναι έτοιμο προς διαβούλευση το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που θα αφορά στην επιδότηση της αγοράς ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, σκούτερ και ποδηλάτων. Η αρχιτεκτονική του θεσμικού πλαισίου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης αποτελεί στρατηγικό προσανατολισμό της κυβέρνησης και περιλαμβάνει τον κομβικό ρόλο που θα αναλάβει η περιφέρεια Αττικής ως η μεγαλύτερη περιφέρεια της χώρας, η οποία θα ευθυγραμμιστεί με τις απαιτήσεις του σχεδίου για την εγκατάσταση και λειτουργία σημείων ταχείας επαναφόρτισης για ΙΧ και σταθμούς ταξί.

 Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης έχει ήδη περιγράψει τους βασικούς άξονες της «πράσινης ατζέντας» της κυβέρνησης και έχει διαβεβαιώσει ότι οι πόροι χρηματοδότησης έχουν βρεθεί και θα προέλθουν από το Ταμείο των Ρύπων. Ενδεικτική των προχωρημένων διαβουλεύσεων είναι η αναφορά που έκανε πριν λίγες ημέρες για το πιθανό ύψος της κρατικής επιδότησης, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Ελλάδος (ΣΕΑΑ), Γιώργος Βασιλάκης. Μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, ο ίδιος ανέφερε ότι κατά τη συνάντηση με στελέχη της διυπουργικής επιτροπής, «είδαμε με μεγάλη μας έκπληξη ότι η επιδότηση για την οποία κουβέντιαζαν ήταν επιπέδου Γερμανίας, Ολλανδίας».

Ύψος επιδοτήσεων

Αν και η διυπουργική επιτροπή δεν έχει διαρρεύσει επισήμως νούμερα, η διαπίστωση ότι οι επιδοτήσεις θα κυμαίνονται στο ύψος εκείνων της Γερμανίας και της Ολλανδίας, ερμηνεύεται σε ποσά που θα κυμαίνονται έως και 5.000 με 6.000 ευρώ. Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι η επιδότηση για τους επαγγελματίες της αυτοκίνησης θα είναι διπλάσια και φθάνει έως και τα 12.000. Το σενάριο της απόσυρσης έχει πέσει στο τραπέζι, όμως θα αφορά εκείνους που θα αποσύρουν παλαιό όχημα και θα λαμβάνουν επιπλέον επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Το σχέδιο που επεξεργάζονται τα υπουργεία Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Μεταφορών και Οικονομικών προβλέπει την ενίσχυση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων σε ποσοστό 2% της συνολικής αγοράς, δηλαδή περίπου 1.500 αυτοκίνητα, ενώ ο φιλόδοξος στόχος για το 2021 αγγίζει τα 3.500.

Δύναμη «πυρός» από την Ε.Ε. με 100δισ. ευρώ στην ηλεκτροκίνηση

Δεύτερος σε μέγεθος κατασκευαστής αυτοκινήτων μετά την Κίνα, η Ευρωπαϊκή Ένωση είδε την αυτοκινητοβιομηχανία της να δέχεται βαρύ πλήγμα από την υγειονομική κρίση που προκάλεσε ο κορωνοϊός και το εκτεταμένο lockdown.

Μια μόλις ημέρα αφότου οι κορυφαίες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοίνωσαν ότι κατέγραψαν το χαμηλότερο ρεκόρ πωλήσεων που έχει σημειωθεί ποτέ από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή άρχισε να κυκλοφορεί ανεπισήμως ότι επεξεργάζεται σχέδιο ύψους 100 δισ. ευρώ για να τονώσει τον κλάδο, έχοντας όμως ως απώτερο σκοπό την σταδιακή μετάβαση στις μη ρυπογόνες μετακινήσεις, μαζικές και μη, καθώς και τις αντίστοιχες υποδομές που απαιτούνται.

Σύμφωνα με το προσχέδιο, αποσπάσματα του οποίου δημοσιεύει η γερμανική εφημερίδα Süddeutsche Zeitung, η Κομισιόν εξετάζει τη διάθεση πακέτου ύψους 20 δισ. ευρώ με τη μορφή επιδοτήσεων για ηλεκτρικά οχήματα, ενώ σχεδιάζει παράλληλα και την δημιουργία 2εκ. δημόσιων σημείων φόρτισης. Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, η Κομισιόν εξετάζει την εξαίρεση των ηλεκτρικών οχημάτων από τον ΦΠΑ, ως επιπλέον κίνητρο αγοράς.