Τροχαίο ατύχημα

Τροχαίο Ατύχημα: 64 km/h αρκούν για να τραυματιστείς σοβαρά

Ένα τροχαίο ατύχημα μπορεί να συμβεί στον καθένα. Η ταχύτητα παίζει όμως ρόλο στο πόσο σοβαρό θα είναι. Τι δείχνουν οι μελέτες από Ελλάδα και εξωτερικό;

Κάθε οδηγός είναι εκτεθειμένος στον κίνδυνο ενός τροχαίου ατυχήματος από τη στιγμή που βρίσκεται εν κινήσει. Όμως το κατά πόσο είναι πιθανό να εμπλακεί και να τραυματιστεί ή να χάσει τη ζωή του, εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, τους οποίος και έχει τη δυνατότητα να ελέγξει πολλές φορές.

Ταχύτητα ο σημαντικότερος παράγοντας

Τα σημερινά αυτοκίνητα είναι πιο ασφαλή από ποτέ. Ο λόγος είναι πως έχουν σχεδιαστεί βάσει της γνώσης που έχει παραχθεί από τα «crash tests», αλλά και τις παρατηρήσεις των εμπειρογνωμόνων.

Η έρευνα του ανεξάρτητου οργανισμού EuroNCAP αποκαλύπτει πως ένα τροχαίο ατύχημα με μόλις 64 km/h αρκεί για να προκληθούν σοβαροί τραυματισμοί ή θάνατος σε οχήματα με παλαιότητα 11 ετών. Να σημειωθεί πως αυτή η ταχύτητα είναι η χαμηλότερη στις παρατηρήσεις.

Ο κίνδυνος για έναν οδηγό και τους επιβάτες ανεβαίνει δραματικά, ακόμα και στα νέα μοντέλα, όταν η ταχύτητα πρόσκρουσης αυξηθεί στα 80 km/h, καθώς παραμορφώνεται η καμπίνα, το ταμπλό και οι πόρτες, ενώ είναι πολύ πιθανοί τραυματισμοί στα πόδια. Ένα ατύχημα με 90km/h όμως τείνει να είναι πιο θανατηφόρο, καθώς σπάει το τιμόνι και προκαλεί τραυματισμό στο κεφάλι ή διαπερνά τον πνεύμονα.

Τα ψυχολογικά όρια ταχύτητας

Μία έρευνα από τις ΗΠΑ επιβεβαιώνει πως η χαμηλές ταχύτητες κυκλοφορίας είναι το κλειδί για βέλτιστη οδική ασφάλεια και λιγότερα ατυχήματα.

Η ίδια μελέτη απορρίπτει το επιχείρημα για αύξηση των ορίων ταχύτητας και φαίνεται πως ο λόγος είναι ψυχολογικός. Έχει παρατηρηθεί πως όταν μία περιοχή αυξάνει το όριο ταχύτητας, οι οδηγοί δε συμμορφώνονται και ξεπερνούν το νέο όριο ξανά.

Έτσι παρά την αυξημένη ασφάλεια των νέων οχημάτων, τα όρια ταχύτητας παίζουν τελικά τον μεγαλύτερο ρόλο στο κατά πόσο τα πρώτα θα είναι αποτελεσματικά.

Μία εικόνα από την Ελλάδα

Παρότι η Ελλάδα έχει καταφέρει να βελτιώσει κατά 45% από το 2010 έως το 2019 τα ζητήματα οδικής ασφάλειας, αυτό δε σημαίνει πως δεν θρηνεί θύματα από τροχαία. Ο μέσος όρος της χώρας μας είναι 65 νεκροί ανά εκατομμύριο κατοίκων, αρκετά υψηλότερα από το μέσο όρο της Ε.Ε.

Θα πρέπει να θυμόμαστε πως τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα καταγράφονται στις αστικές περιοχές, ειδικά όταν ο οδηγός είναι χαλαρός.

Έτσι θα πρέπει:

  • Να μην οδηγούμε κουρασμένοι ή άυπνοι
  • Να είμαστε προσεκτικοί εάν λαμβάνουμε κάποιο φάρμακο που φέρνει υπνηλία
  • Να μην γίνεται κατανάλωση αλκοόλ ή άλλων ουσιών πριν την οδήγηση
  • Να μην μιλάμε στο τηλέφωνο ή κάνουμε χρήση των social media κατά την οδήγηση.