30 χλμ/ώρα όριο ταχύτητας στο Παρίσι

Παρίσι: Γιατί επιλέγει τα 30 χλμ/ώρα ως ανώτατο όριο;

Το Παρίσι ανακοίνωσε ως νέο ανώτατο όριο ταχύτητας τα 30 χλμ/ώρα, ενώ στην ίδια κατεύθυνση είναι και άλλες ευρωπαϊκές πόλεις και ο λόγος είναι «πράσινος»!

Από τις 30 Αυγούστου 2021 οι δρόμοι του Παρισιού έριξαν απότομα ταχύτητα καθώς ισχύει το ανώτατο όριο των 30 χλμ/ώρα.

Μέχρι στιγμής το 60% των Παριζιάνικων δρόμων λειτουργεί με το νέο όριο, σε κάποιους λειτουργεί μόνο η μία λωρίδα, ενώ αρκετοί έχουν πεζοδρομηθεί. Αυτή η απόφαση ίσως παραξενεύει τον Έλληνα οδηγό που βιώνει πολύ συχνά την κίνηση στα αστικά κέντρα.

Εδώ να πούμε πως από το μέτρο θα εξαιρεθούν η Peripherique, η Avenue des Champs-Élysées και άλλοι βασικοί δρόμοι όπου το όριο θα παραμείνει κανονικά στα 70 χλμ/ώρα.

Που αλλού θα δούμε πτώση ορίων;

Πέρα από το Παρίσι, αρκετές ακόμη μεγάλες Γαλλικές πόλεις ετοιμάζονται για την υιοθέτηση των 30 χλμ/ώρα όπως η Λυών που έχει δρομολογήσει την αλλαγή για το 2022. Ταυτόχρονα αντίστοιχα μέτρα έχουν ήδη τεθεί σε εφαρμογή στη μητρόπολη του Λονδίνου και σε άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις.

Μέχρι στιγμής πάντως δεν έχει γίνει κάτι γνωστό για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, οπότε μην αγχώνεστε!

Γιατί γίνεται αυτό;

Η βασική ιδέα πίσω από αυτό είναι προώθηση μίας εναλλακτικής αστικής μετακίνησης που επικεντρώνεται στα ηλεκτρικά πατίνια, τα ποδήλατα, τα rollers και διάφορα άλλα οχήματα με χαμηλή ταχύτητα.

Πρόκειται για μία καθαρά περιβαλλοντική ρύθμιση, η οποία όμως θα έχει αποτύπωμα και στους δείκτες των θανατηφόρων ή πολύ σοβαρών ατυχημάτων, καθώς οι χαμηλές ταχύτητες λειτουργούν προστατευτικά.

Παράλληλα όμως, το όριο των 30 χλμ/ώρα θα μειώσει τους αστικούς ρύπους, το θόρυβο και την κίνηση εντός του κέντρου, ενώ θα βελτιώσει την ποιότητα του αέρα.

Θα είχε αποτέλεσμα κάτι τέτοιο στην Ελλάδα;

Η αλήθεια είναι πως πρόκειται για ένα αρκετά δύσκολο εγχείρημα το οποίο βρίσκει πολλά προβλήματα.

Το βασικότερο είναι πως ο Έλληνας είναι οπαδός του Ι.Χ. και όχι των μέσων μαζικής μεταφοράς και όχι αδικαιολόγητα, μίας και εντοπίζονται μεγάλες καθυστερήσεις στα δρομολόγια.

Κάτι τέτοιο προσπάθησε να γίνει με τον «Μεγάλο Περίπατο» στην Αθήνα, όμως ανέκυψαν πολλά προβλήματα κατά την υλοποίηση του. Το όριο των 30 χλμ/ώρα θα μπορούσαμε να το δούμε σε συγκεκριμένους αθηναϊκούς δρόμους του λεγόμενου «ιστορικού κέντρου», αλλά και σε ζώνες τις Θεσσαλονίκης με μικρές αποστάσεις και ενισχυμένη συγκοινωνία.