Λάστιχα αυτοκινήτου

Πόση ασφάλεια προσφέρουν τα φθαρμένα ελαστικά;

Του Βασίλη Σαρημπαλίδη

Είναι συνηθισμένο φαινόμενο να μιλάμε για την ασφάλεια που προσφέρουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα. Ακούμε συνεχώς για ενεργητική και παθητική ασφάλεια, για καμπίνες που δεν παραμορφώνονται σε περίπτωση σύγκρουσης και φυσικά για αστέρια ασφαλείας που κάθε μοντέλο παίρνει όταν πραγματοποιεί δοκιμές στον ανεξάρτητο οργανισμό Euro NCAP. Όσα περισσότερα αστέρια παίρνει ένα αυτοκίνητο (με μέγιστο αριθμό τα πέντε) τόσο μεγαλύτερη ασφάλεια προσφέρει σε επιβάτες, πεζούς, ποδηλάτες κ.λπ.

Τα αστέρια στα crash test του EuroNCAP μπορεί να μας δείχνουν πόσο ασφαλές είναι ένα αυτοκίνητο αλλά στην πράξη αν δεν έχουμε σωστά ελαστικά το ποσοστό της ασφάλειας μειώνονται σε μεγάλο βαθμό…

Είναι αρκετά μόνο τα αστέρια του Euro NCAP;

Ωστόσο δεν είναι μόνο τα αστέρια ασφαλείας που αποτελούν τον κανόνα για το πόση ασφάλεια μας παρέχει ένα αυτοκίνητο. Ας υποθέσουμε ότι έχουμε αγοράσει το κορυφαίο σε ασφάλεια όχημα σύμφωνα με τη βαθμολογία του Euro NCAP. Είναι όμως αυτό που μας προσφέρει την μέγιστη δυνατή ασφάλεια; Σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά του, μας την προσφέρει αλλά μόνο στην περίπτωση που και εμείς ως ιδιοκτήτες ακολουθούμε όσα προβλέπει ο κατασκευαστής. Κάτι όμως που συνήθως ξεχνάμε είναι αυτό που αφορά στον τομέα των ελαστικών καθώς ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό ιδιοκτητών απλά το… ξεχνά ή δεν δίνει την βαρύτητα που απαιτείται.

Έλεγχος ελαστικών αυτοκινήτου
Ακόμα και καινούργια να είναι τα ελαστικά πρέπει να τα ελέγχουμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα

Καλά είναι τα αστέρια ασφαλείας αλλά χωρίς τα σωστά ελαστικά η ασφάλεια πάει στο… μηδέν

Είναι ξεκάθαρο άλλωστε, το έχουν δείξει όλες οι μετρήσεις αλλά και μπορεί να το καταλάβει ο καθένας, πως ένα φθαρμένο ελαστικό μπορεί να αποβεί μοιραίο. Όσο καλό αυτοκίνητο και να έχουμε στην κατοχή μας, όσο ακριβό και να είναι αν δεν φορά τα κατάλληλα «παπούτσια» τότε δεν θα μπορέσει να αντιδράσει και να συμπεριφερθεί όπως πρέπει σε μία δύσκολη κατάσταση. Δεν πρέπει να ξεχνάμε κάτι πολύ απλό αλλά και βασικό, πως η μοναδική επαφή του αυτοκινήτου με την άσφαλτο, είναι τα ελαστικά. Άρα όσο τα διατηρούμε σε καλή κατάσταση και ακολουθώντας όλα όσα λέει ο κατασκευαστής τόσο περισσότερο αυξάνουμε τα επίπεδα ασφαλείας.

Ασφάλεια και οικονομία

Είναι όμως αυτό αρκετό, δηλαδή να έχουμε καινούργια ελαστικά, άρα και το κεφάλι μας ήσυχο; Η απάντηση είναι πως όχι καθώς θα πρέπει ανά τακτά χρονικά διαστήματα να τα ελέγχουμε προκειμένου να είμαστε σίγουροι ότι δεν υπάρχουν φθορές και έχουν τη σωστή πίεση του αέρα (ο αέρας εξαρτάται από τον αριθμό των επιβατών).

Ο σωστός αέρας των ελαστικών μειώνει και την κατανάλωση καυσίμου

Κάτι εξίσου σημαντικό είναι πως ο έλεγχος της πίεσης αέρα πρέπει να γίνεται όταν τα ελαστικά είναι κρύα για να ξέρουμε και ποια είναι η πραγματική πίεση. Ο αέρας παίζει μεγάλο ρόλο τόσο στη συμπεριφορά του οχήματος όσο και στην κατανάλωση του καυσίμου.

Έλεγχος πίεσης ελαστικών αυτοκινήτου
Η σωστή πίεση στα ελαστικά δεν έχει να κάνει μόνο με την ασφάλεια μας αλλά και με την κατανάλωση καυσίμου

Τι συμβαίνει όμως στην πράξη; Ποια είναι τα αποτελέσματα με χρήση παλαιών συγκριτικά με καινούργια ελαστικά; Το παράδειγμα του φρεναρίσματος και η απόσταση ακινητοποίησης του αυτοκινήτου μας δίνει κατανοητές απαντήσεις στην βασική μας απορία. Ας υποθέσουμε ότι ένα όχημα «φοράει» καινούργια ελαστικά, φρενάρει από τα 100χλμ./ώρα. και ακινητοποιείται μετά από 50 μέτρα.

 Με φθαρμένα ελαστικά αυξάνονται κατά 25-30% τα μέτρα του φρεναρίσματος

Αν το ίδιο αυτοκίνητο εφοδιάζεται με ελαστικά που το πέλμα τους βρίσκεται στο όριο τότε η απόσταση ακινητοποίησης θα ξεπεράσει κατά πολύ τα 60 μέτρα. Τόσα μέτρα σε ένα φρενάρισμα παίζουν σημαντικό ρόλο και μπορούν να μας γλιτώσουν από πιθανή σύγκρουση ή ακόμα και από επαφή με πεζό, ποδηλάτη κ.ο.κ.

Αξίζει να σημειώσουμε πως τα πράγματα χειροτερεύουν ακόμα περισσότερο όταν ο δρόμος είναι βρεγμένος αυξάνοντας σημαντικά τα μέτρα ακινητοποίησης του οχήματος με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Λάστιχο αυτοκινήτου στη βροχή
Σε βρεγμένο οδόστρωμα τα φθαρμένα ελαστικά είναι άκρως επικίνδυνα

Κάθε πότε αλλάζουμε ελαστικά

Ένας γενικός κανόνας που ισχύει για τα ελαστικά είναι πως θα πρέπει να αλλάζουν κάθε 3-4 χρόνια ή 30.000-40.000 χιλιάδες χιλιόμετρα, γεγονός που πάντα εξαρτάται από το στυλ οδήγησης του κάθε οδηγού. Επίσης αν το βάθος πέλματος έχει πέσει κάτω από τα 4 χιλιοστά πρέπει να αρχίσουμε τη διαδικασία να σκεφτόμαστε την αλλαγή τους ενώ αν το βάθος πέλματος πέσει κάτω από το όριο (1,7χλστ.), κάτι μπορούμε να ελέγξουμε από εγκοπές που βρίσκονται πάνω στο ελαστικό, πρέπει οπωσδήποτε να προχωρήσουμε σε αντικατάσταση.

Αλλαγή ελαστικών αυτοκινήτου
Η αλλαγή των ελαστικών πρέπει να γίνεται κάθε 3-4 χρόνια ή 30.000-40.000 χλμ. αν και σημαντικό ρόλο παίζει η χρήση που κάνουμε

Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει πάντα να θυμόμαστε πως τα ελαστικά είναι αυτά που διατηρούν την επαφή που έχει το αυτοκίνητο με το δρόμο άρα είναι πολύ σημαντική η κατάσταση που βρίσκονται αλλά και ο χρόνος που τα αντικαταστούμε. Είναι σίγουρο πως  μπορεί να μας σώσει από υλικές ζημιές ακόμα και από απώλειες ανθρώπινης ζωής…