Επαγωγικός κινητήρας αυτοκινήτου

Τι είναι ο επαγωγικός κινητήρας;

Τι σχέση έχει ο επαγωγικός κινητήρας με τον N. Tesla και γιατί σήμερα βρίσκεται σε αρκετά μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων; Σε τι διαφέρει από τους ασύγχρονους;

Κατά καιρούς γνωρίζουμε νέες τεχνολογίες που έρχονται για να μείνουν στις ζωές μας με τη σταδιακή ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Μέσα σε αυτές εντάσσονται και ο επαγωγικός κινητήρας που σταδιακά φαίνεται να κερδίζει έδαφος σε αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Tesla, η Audi και η Mercedes-Benz.

Όχι και τόσο παλιός

Υπάρχουν διάφοροι τύποι κινητήρων όπως ο Miller, ο Atkinson, ο κινητήρας με διάταξη V, ο έμμεσου ψεκασμού και ο γνωστός Turbo.

Ο επαγωγικός κινητήρας δεν είναι μια σύγχρονη ανακάλυψη. Το 1885 ο Galileo Ferraris ήταν αυτός που συνέθεσε έναν, ενώ δύο χρόνια αργότερα το 1887 ο μεγάλος εφευρέτης, Nikola Tesla έφτιαξε έναν δικό του και κατέθεσε την πατέντα κατοχυρώνοντάς τον και αλλάζοντας για πάντα τον κόσμο.

Ο επαγωγικός κινητήρας του Ν. Τέσλα
Ο επαγωγικός κινητήρας του Ν. Τέσλα // φωτογραφία: Ctac

Πως δουλεύει;

Κάθε κινητήρας λειτουργεί με ένα ακίνητο μέρος που ονομάζεται στάτης και ένα κινούμενο τον ρότορα. Ο επαγωγικός κινητήρας αναπτύσσει ένα μαγνητικό πεδίο που παράγει ηλεκτρεγερτική δύναμη και μετασχηματίζεται σε ρεύμα. Είναι γνωστός και ως ασύγχρονος, γιατί η ταχύτητα του περιστρεφόμενου μαγνητικού πεδίου του ρότορα είναι πάντα χαμηλότερη από του στάτη.

Είναι ο μόνος στην ηλεκτροκίνηση;

Σαφώς και όχι. Υπάρχουν οι κινητήρες μόνιμου μαγνήτη, που είναι γνωστή ως σύγχρονοι.

Αυτοί χρησιμοποιούν κάποια ορυκτά τις «σπάνιες γαίες» στην κατασκευή τους και χρειάζονται λιγότερη ψύξη, όμως έχουν αυξημένο κόστος και ελέγχονται κατά μεγάλο μέρος από την Κίνα που έχει τεράστια αποθέματα.

Τέτοιους κινητήρες έχουν επιλέξει για κάποια μοντέλα εταιρείες όπως η Jaguar, η Nissan, η Porsche και η BMW.

Αλλάζοντας τα δεδομένα

Τροχοπέδη στην διεύρυνση των τελευταίων, είναι το κόστος κατασκευής και ο σχεδόν αποκλειστικός έλεγχος από μία μόνο χώρα – προμηθευτή των σπάνιων γαίων.

Οι κατασκευαστές προσανατολισμένοι στο να βρουν λύση αναπτύξανε τους υβριδικούς κινητήρες μόνιμου μαγνήτη μαγνητικής υστέρησης.

Σήμερα κάποια μοντέλα της Tesla και της BMW είναι εξοπλισμένα με αυτούς, έχοντας όμως κατασκευαστικές διαφοροποιήσεις. Φαίνεται πως οι αποδόσεις τους είναι πολύ υψηλές και υπάρχουν μεγάλα περιθώρια έρευνας και ανάπτυξης.

Για κάποιους θεωρούνται αυτοί που θα κερδίσουν μεγάλο μερίδιο στην αγορά τα επόμενα χρόνια. Ότι και να γίνει όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η ηλεκτροκίνηση είναι φιλικότερη στο περιβάλλον, από τα ορυκτά καύσιμα.