Κόκκινο φανάρι

Είναι σωστό να σβήνεις τη μηχανή του αυτοκινήτου στο φανάρι;

Το σβήσιμο της μηχανής ενός αυτοκινήτου κατά την αναμονή στο φανάρι είναι συχνή πρακτική. Εξοικονομεί τελικά καύσιμα ή πρόκειται για έναν ακόμη αστικό μύθο;

Την τελευταία 5ετία η αναμονή στα φανάρια έχει γίνει διαφορετική. Πολλοί οδηγοί σβήνουν τη μηχανή του αυτοκινήτου τους μόλις δουν το κόκκινο και ταυτόχρονα ανάβουν όλοι μαζί τα μοτέρ τους μόλις γίνει πράσινο.

Κάποια από αυτά τα αυτοκίνητα είναι νέα και ενσωματώνουν την τεχνολογία start-stop, οπότε γίνεται αυτόματα, ενώ στα παλιότερα γίνεται χειροκίνητα. Τελικά έχει υπάρχουν οφέλη από την αδρανοποίηση του κινητήρα;

Τι είναι το Start-Stop;

Είναι ένα σύστημα που σβήνει τον κινητήρα όταν το όχημα βρίσκεται σε αναμονή, χωρίς όμως να απενεργοποιεί όλες τις υπόλοιπες λειτουργίες.

Τα συγκεκριμένα μοντέλα έχουν μεγαλύτερες μπαταρίες και διάφορους αυτοματισμούς ώστε ο οδηγός να μη διακρίνει κάποια αλλαγή.

Στόχος του S&S είναι η χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και άρα οι μειωμένοι ρύποι, χωρίς όμως να επιβαρύνεται το αυτοκίνητο.

Γιατί δεν πρέπει να γίνεται χειροκίνητα

Για πολλούς είναι λάθος η υιοθέτηση της συγκεκριμένης πρακτικής από ιδιοκτήτες που έχουν αυτοκίνητα χωρίς τη συγκεκριμένη τεχνολογία.

Τα δύο βασικά προβλήματα που βλέπουν είναι η καταπόνηση της μίζας και η απενεργοποίηση των συστημάτων.

Υπό κανονικές συνθήκες μία μίζα θα ενεργοποιηθεί περίπου 50.000 καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής της. Υπολογίζεται όμως πως με το άναμμα – σβήσιμο η μίζα θα κάνει την ίδια διαδικασία περίπου 500.000, δηλαδή 10 φορές πιο πολύ απ’ ότι θα έπρεπε. Άρα ο χρόνος ζωής της μειώνεται δραματικά.

Το άλλο πρόβλημα έχει να κάνει με την απενεργοποίηση όλων των συστημάτων. Όταν το μοτέρ δε λειτουργεί σβήνουν φώτα και το ηχοσύστημα. Σε συνθήκες ημέρας αυτό μπορεί να μην γίνει αντιληπτό, όμως το βράδυ είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο.

Άρα είμαι αναγκασμένος να καίω καύσιμο στα φανάρια;

Όχι απαραίτητα γιατί εξαρτάται από το φανάρι και την ώρα.

Εάν θες να υιοθετήσεις την αρχή του start-stop μπορείς να το κάνεις σε φανάρια που ξέρεις πως έχουν διάρκεια άνω του 1,5 λεπτού, πάντα την ημέρα και σε δρόμους που δεν χρειάζεσαι φωτισμό.

Με άλλα λόγια δεν χρειάζεται να υπερβάλεις και να σβήνεις το μοτέρ σε κάθε ευκαιρία. Εκτίμησε την κατάσταση και κάνε το εκεί που πρέπει. Με αυτό τον τρόπο θα έχεις και όφελος από τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων και θα καταπονείς λιγότερο τη μίζα.