Τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα

Πώς η Ελλάδα πέτυχε μείωση 54% στα τροχαία ατυχήματα μέσα σε μία 10ετία;

Τα τροχαία ατυχήματα φαίνεται πως έχουν μειωθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια. Σε τι οφείλεται αυτή η βελτίωση και ποια η θέση της Ελλάδας στους δείκτες της ΕΕ;

Ποιος θα το πίστευε πως η Ελλάδα θα ήταν case study σε ό,τι αφορά την οδική ασφάλεια και τη μείωση των ατυχημάτων;

Στο μυαλό μας έχουμε συχνά το στερεότυπο πως ο μέσος Έλληνας οδηγός είναι νευρικός, απρόσεκτος και δεν τηρεί ευλαβικά τον Κ.Ο.Κ..

Τα στοιχεία όμως δείχνουν πως η χώρα μας έχει μειώσει κατά πολύ τα τροχαία ατυχήματα μέσα σε μία δεκαετία. Σε τι οφείλεται άραγε;

Τι λένε οι αριθμοί;

Η Ελλάδα μείωσε κατά 54% τα τροχαία την τελευταία δεκαετία, ενώ ήταν η μοναδική χώρα μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ξεπέρασε τον στόχο μείωσης άνω του 50%!

Η Πορτογαλία, η Κροατία, η Ισπανία, το Βέλγιο, η Σλοβενία, η Ιταλία, η Λιθουανία, η Βουλγαρία, η Δανία, η Αυστρία και η Ουγγαρία  πέτυχαν μείωση άνω του 37%.

Τη χαμηλότερη μείωση στους θανάτους από τροχαία την κατέγραψε η Ολλανδία, καθώς έριξε το ποσοστό της μόλις 5%.

Χαμένες ανθρώπινες ζωές

Μέσα στο 2020 έχασαν τη ζωή τους λόγω τροχαίου 18.844 σε όλη την Ευρώπη. Πρόκειται για μία σημαντική μείωση αν αναλογιστούμε πως το 2010 αυτός ο αριθμός ήταν 29.691.

Η μείωση των συγκεκριμένων θανάτων, πέρα από το κοινωνικό αποτύπωμα έχει και σημαντική οικονομική επιρροή καθώς εκτιμάται πως διασώθηκαν 156 δισεκατομμύρια ευρώ.

Το 2020 η μείωση ήταν σημαντική όμως λόγω της Covid-19 και των περιορισμών κυκλοφορίας, καθώς καταγράφηκαν 4.000 λιγότεροι θάνατοι, δηλαδή 17% λιγότεροι από το 2019.

Γιατί πέτυχε η Ελλάδα;

Μπορεί να μην έχουμε και τους καλύτερους δρόμους, όμως οι μεγάλοι οδικοί άξονες που ολοκληρώθηκαν μέσα στην τελευταία 10ετία είναι μέρος του ελληνικού success story.

Παράλληλα η απορρόφηση και σωστή αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων για ζητήματα οδικής ασφάλειας και βελτίωση των δρόμων βοήθησαν αρκετά.

Τέλος η σταδιακή αλλαγή στην οδηγική κουλτούρα των νέων, οι έλεγχοι της τροχαίας, οι μεταρρυθμίσεις στον ΚΟΚ και η αλλαγή στη διαδικασία έκδοσης των διπλωμάτων οδήγησης, έχουν βοηθήσει στη δημιουργία πιο συγκροτημένων οδηγών.

Εκτιμάται πως το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης, το γνωστό Ελλάδα 2.0, μετά την ολοκλήρωσή του, θα πετύχει ακόμη μεγαλύτερη μείωση στα τροχαία ατυχήματα!