ESP στο αυτοκίνητο

ESP: Τι κάνει και πώς απενεργοποιείται;

Το ESP είναι το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου ευστάθειας του αυτοκινήτου. Μάθε τι κάνει και πως σε προστατεύει, αλλά και πότε μπορεί να κλείσει με ασφάλεια.

Το έχεις δει σίγουρα στο manual του κατασκευαστή ή σε κάποιο σημείο του ταμπλό σου, καθώς ήδη από το 2014 είναι υποχρεωτικό σε κάθε όχημα που πωλείται στην Ευρωπαϊκή αγορά.

Τι είναι το ESP;

Το Electronic Stability Program είναι ένα σύστημα ενεργητικής ασφάλειας που συνεργάζεται με τους αισθητήρες του ABS και το TCS – το λεγόμενο αντισπιν- και βοηθά το όχημα να διατηρήσει την πρόσφυση ώστε να επιτρέπεται στον οδηγό να το ελέγξει σε περίπτωση που ξεκινά να χάνει την πορεία του.

Σύμφωνα με τις στατιστικές το συγκεκριμένο σύστημα έχει σώσει εκατοντάδες χιλιάδες οδηγούς μέχρι σήμερα από μοιραία ατυχήματα.

Πώς λειτουργεί;

Μέσω αισθητήρων συλλέγει δεδομένα που αξιολογεί πάνω από 25 φορές ανά δευτερόλεπτο ώστε να γνωρίζει εάν το όχημα παραμένει σε κανονική πορεία ή έχει χάσει τον έλεγχο του.

Έτσι το υπολογιστικό σύστημα αυτομάτως δρα και μπορεί να επέμβει -εάν είναι αναγκαίο- σε έναν ή και σε όλους τους τροχούς.

Γιατί δίνεται η δυνατότητα απενεργοποίησης;

Κατά την οδήγηση είναι απαραίτητο, όμως στην περίπτωση που το όχημα έχει κολλήσει σε λάσπη, χιόνι ή άμμο, το ESP μπορεί να απενεργοποιηθεί χειροκίνητα, ώστε να μην εμποδίσει το όχημα λόγω λανθασμένου υπολογισμού.

Σε κάθε άλλη περίπτωση είναι αναγκαίο να παραμένει σε λειτουργία ώστε να προστατεύει τον οδηγό.

Πώς συνεργάζεται με το ABS;

Το ABS (Anti-lock Braking System) είναι ένα σύστημα που ενεργοποιείται στην περίπτωση ενός απότομου φρεναρίσματος. Επιτρέπει το ασφαλές φρενάρισμα στον οδηγό, χωρίς να κλειδώνει τους τροχούς με κίνδυνο το ντελαπάρισμα (αναποδογύρισμα).

Και αυτό χρησιμοποιεί αντίστοιχα αισθητήρες στους τροχούς και αξιολογεί τα δεδομένα ώστε να ξεκινήσει το διακοπτόμενο φρενάρισμα σε μία συγκεκριμένη πορεία όταν είναι ενεργοποιημένο το ESP.

Τι κάνει το TCS;

Το Traction Control είναι ενσωματωμένο στο ABS που ξεκίνησε πριν 40 χρόνια με διάφορες παραλλαγές.

Όταν οι αισθητήρες του αντιληφθούν πως το όχημα έχει μεγάλη περιστροφή τότε αυτομάτως επιβραδύνει το σπινιάρισμα ώστε το όχημα να παραμείνει στον δρόμο.

Είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε ολισθηρά οδοστρώματα, στη βροχή, στον παγετό και φυσικά στο χιόνι.