ΚΤΕΟ

ΚΤΕΟ: Πώς η πανδημία έγινε αιτία αποφυγής;

Το ΚΤΕΟ είναι κάτι που αποφεύγανε αρκετοί οδηγοί. Η πανδημία λειτούργησε ως μία βολική λύση για την αποφυγή του. Ποια τα μέτρα και τι κυρώσεις έρχονται όμως;

Παρά τις αυξημένες πωλήσεις νέων αυτοκινήτων το τελευταίο διάστημα, φαίνεται πως υπάρχει και μία «άλλη» Ελλάδα η οποία αποφεύγει συστηματικά τον έλεγχο ΚΤΕΟ.

Πριν την πανδημία υπολογιζόταν πως 4 στα 10 αυτοκίνητα Ι.Χ. δεν είχαν περάσει ΚΤΕΟ, ενώ αυτό το ποσοστό αυξήθηκε κατά 10% όπως εκτιμά ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ.

Έτσι διαμορφώνεται μία πραγματικότητα όπου περίπου τα μισά Ι.Χ. της χώρας είναι άγνωστο αν πληρούν τις προϋποθέσεις για να κυκλοφορούν στους δρόμους.

Γιατί συμβαίνει αυτό;

Η αποφυγή του τεχνικού ελέγχου είναι ένα φαινόμενο που ξεκινά έντονα το 2007 όπου η χώρα μας εναρμονίστηκε με την ευρωπαϊκή οδηγία, χωρίς όμως να έχουν γίνει αρκετά βήματα από την Πολιτεία για την αποφυγή του.

Τα στοιχεία δείχνουν πως οι ιδιοκτήτες των οχημάτων αποφεύγουν τον έλεγχο εάν δεν είναι σίγουροι πως το όχημα τους θα «περάσει». Έτσι η Ελλάδα διαμορφώνει ένα ποσοστό της τάξης του 4,5% των οχημάτων που κόβονται, όταν στη Γερμανία το αντίστοιχο ποσοστό είναι 35%.

Αυτό δείχνει πως οι Έλληνες ιδιοκτήτες αποφεύγουν συστηματικά το ΚΤΕΟ μίας και το πρόστιμο ανέρχεται μόλις στα 65€, όσο περίπου δηλαδή και ο ίδιος ο τεχνικός έλεγχος. Η χαμηλή ποινή δεν λειτουργεί αποτρεπτικά όπως μάλιστα έχει διαπιστώσει και η Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας.

Μερικά στοιχεία

Στην Ελλάδα σήμερα 5 στα 10 αυτοκίνητα δεν έχουν ελεγχθεί, ενώ το 2020 εντοπίστηκαν μόλις 13.835 τέτοιες περιπτώσεις για Ι.Χ. και 3.032 για δίκυκλα, ενώ μόλις το 8% των οχημάτων απορρίπτονται λόγω υψηλής εκπομπής ρύπων.

Τι μέρα θα δούμε;

Η Πολιτεία δεν μπορεί να μένει άλλο άπραγη. Είναι προγραμματισμένη η δημιουργία Μητρώου Ελεγκτών ΚΤΕΟ ώστε να διασφαλίζεται η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Αν και αποφασισμένο, αναμένεται να υλοποιηθεί κάποια στιγμή η ηλεκτρονική διασταύρωση με τις βάσεις δεδομένων από το 2015.

Ταυτόχρονα μέσω του νομοσχεδίου για το Ελληνικό Κτηματολόγιο έχει αποφασιστεί η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού φακέλου (myAuto) που θα περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία ενός οχήματος όπως για παράδειγμα η άδεια κυκλοφορίας, τα τέλη κυκλοφορίας, ο τεχνικός έλεγχος, το ασφαλιστήριο και πολλά άλλα.

Σε αυτόν θα έχει πρόσβαση ο οδηγός, αλλά και οι ελεγκτικές αρχές, οπότε σύντομα χιλιάδες οδηγοί θα λάβουν ειδοποιητήρια με πρόστιμα.