Κοντέρ αυτοκινήτου

Λέει αλήθεια το κοντέρ της ταχύτητας;

 

Το ήξερες πως το κοντέρ της ταχύτητας δεν αναγράφει πάντα την πραγματική; Γιατί συμβαίνει; Πόσο μεγάλη είναι η απόκλιση και τι πρέπει να προσέχεις όταν οδηγείς;

Δεν είναι απίθανο να σας σταματήσει η Τροχαία για υπέρβαση ταχύτητας ή να βρείτε στο σπίτι σας έναν φάκελο με φωτογραφία και να θυμάστε πως ποτέ δεν ξεπεράσατε το όριο.

Ας δούμε τι συμβαίνει στην πραγματικότητα.

Τι μετράει το κοντέρ;

Ένα ταχύμετρο δεν μετρά την πραγματική ταχύτητα ενός σώματος, αλλά το πόσο γρήγορα περιστρέφονται οι τροχοί του αυτοκινήτου μας.

Αυτό που βλέπουμε ως ταχύτητα πάνω στο ταμπλό είναι το αποτέλεσμα μίας μαθηματικής αναγωγής η οποία είναι προϊόν υπολογισμών.

Πότε υπάρχει αναντιστοιχία;

Υπάρχουν κάποιοι παράγοντες που μεταβάλουν το αποτέλεσμα των υπολογισμών και τελικά μας αποδίδουν λανθασμένο αποτέλεσμα. Αυτοί είναι:

  • Η αλλαγή στις διαστάσεις των τροχών
  • Τα φθαρμένα ελαστικά
  • Η μειωμένη πίεση αέρα στο εσωτερικό των ελαστικών

Άρα τα ελαστικά καθορίζουν την ταχύτητα στο κοντέρ;

Ακριβώς! Αν για παράδειγμα γίνει τοποθέτηση μεγαλύτερων ελαστικών ή αυξηθεί κατά πολύ η πίεση των υπαρχόντων, τότε αυξάνεται η διάμετρος και άρα κάθε περιστροφή γίνεται σε μεγαλύτερη απόσταση οπότε η ταχύτητα στο κοντέρ φαίνεται μεγαλύτερη.

Αντιστρόφως αν βάλουμε μικρότερα ελαστικά ή ο αέρας έχει φύγει, το κοντέρ μας γράφει μικρότερη ταχύτητα από την πραγματική.

Υπάρχει και κάτι ακόμα

Η Ευρωπαϊκή Νομοθεσία περιλαμβάνει το άρθρο ECE R39 το οποίο επιβάλει πως τα κοντέρ δεν πρέπει να παρουσιάζουν χαμηλότερες ταχύτητες. Αυτό σε επίπεδο μηχανικής απαιτεί να γίνεται απεικόνιση του 110% της πραγματικής ταχύτητας συν 4 km/h.

Έτσι αν ένα όχημα κινείται με πραγματική ταχύτητα 100 km/h τότε το κοντέρ γράφει 114 km/h.

Πρόκειται για ένα ψυχολογικό θεσμικό τρικ ώστε να διασφαλιστεί πως οι οδηγοί κινούνται με ταχύτητες εντός των ορίων, να αποφεύγονται τα πολλά πρόστιμα και άρα οι μετακινήσεις τους τείνουν να είναι πιο ασφαλείς.

Τελικά έτρεχα;

Έτσι λοιπόν αν σε σταματήσει η Τροχαία μην επιχειρήσεις να τους πείσεις πως δεν έτρεχες ή πως το κοντέρ σου «χάνει». Απλά αποδέξου το γεγονός πως πάτησες πολύ το γκάζι και ξεπέρασες κατά πολύ το όριο του 110% συν των 4 km/h τη δεδομένη στιγμή, καθώς δεν υπάρχει δικαιολογία.

Καλό είναι να κοιτάζεις συχνά το ταχύμετρο σου για να έχεις μία εικόνα του πως κινείσαι και φυσικά να προσαρμόζεις την ταχύτητας στα δεδομένα του κάθε δρόμου.