Η Ελλάδα έχει τα παλιότερα φορτηγά σε όλη την Ε.Ε.

Η Ελλάδα έχει τα παλιότερα φορτηγά σε όλη την Ε.Ε.

Μία έρευνα της ACEA, έδειξε πως η Ελλάδα έχει τα παλιότερα φορτηγά σε όλη την Ε.Ε. και μάλιστα με μεγάλη διαφορά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει στη δημοσιότητα η έρευνα ο μέσος όρος ηλικίας των φορτηγών στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι τα 11,7 έτη, ενώ στην Ελλάδα, την πρωταθλήτρια των παλιών φορτηγών, η ηλικία του μέσου όρου του στόλου ανέρχεται στα 21 έτη. Με άλλα λόγια, η πλειοψηφία των παλιών φορτηγών που κυκλοφορούν στην Ελλάδα είναι από τη δεκαετία του 90’, έχοντας αφήσει πίσω όλες τις τεχνολογικές και περιβαλλοντικές εξελίξεις.

Το ενδιαφέρον της μελέτης είναι, όμως, πως παρά τον «απαρχαιωμένο» στόλο, τα περισσότερα παλιά φορτηγά ελαφριάς κατηγορίας της Ελλάδας κινούνται με βενζίνη αντί με κινητήρα diesel όπως συμβαίνει σε όλα τα υπόλοιπα κράτη μέλη της Ε.Ε. που έγινε η έρευνα.

Η αρνητική πρωτιά για τα παλιότερα φορτηγά όμως δεν είναι η μόνη, καθώς η χώρα μας έχει και τον 4ο παλαιότερο στόλο ιδιωτικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη.

Σε αυτό το τμήμα της έρευνας τα αυτοκίνητα της Ε.Ε. είναι κατά μέσο όρο ηλικίας 10,5 έτη, ενώ στην Ελλάδα η ηλικία τους υπολογίζεται στα 15 έτη. Πρώτη στα παλιά αυτοκίνητα είναι η Λιθουανία με 16,9 έτη, ακολουθεί η Ρουμανία με 16,2, τρίτη η Λετονία με 16 έτη και σειρά έχει η χώρα μας. Τα νεότερα ΙΧ έχει το Λουξεμβούργο με μέση ηλικία τα 6,3 χρόνια και η Μ. Βρετανία με 7,8 έτη.

Όπως φαίνεται ο παράγοντας ύπαρξης παλιών φορτηγών και ΙΧ έχει να κάνει με δύο πράγματα. Το πρώτο είναι η οικονομική κατάσταση των χωρών και ο δεύτερος η περιβαλλοντική συνείδηση και οι εργασιακές συνθήκες.

Η κρίση που χτύπησε την Ελλάδα έδωσε κίνητρο να παραταθεί κατά πολύ η ζωή των επαγγελματικών οχημάτων καταλήγοντας να μας δώσει εν τέλει την πρωτιά για τα παλιότερα φορτηγά σε ολόκληρη την Ε.Ε..

Η κρίση όμως δεν είναι όμως και η μόνη αιτία που έχουμε πολλά παλιά φορτηγά στην Ελλάδα. Οι ιδιοκτήτες αρκετές φορές δεν βλέπουν τη μεγάλη εικόνα, δηλαδή το περιβαλλοντικό κόστος των παλιάς τεχνολογίας κινητήρων. Έτσι, τα παλιά φορτηγά γίνονται εστία ρύπανσης του αέρα στις πόλεις που κινούνται.

Ένα τελευταίο στοιχείο είναι η ασφάλεια και οι συνθήκες εργασίας του προσωπικού. Τα παλιά φορτηγά δεν είναι εξοπλισμένα με τεχνολογίες που βοηθούν τον οδηγό και το προσωπικό που φέρουν.