Περιστρεφόμενες προστατευτικές μπάρες

Μπαριέρες που αυξάνουν την ασφάλεια

Του Βασίλη Σαρημπαλίδη

Αρκετά συχνά ακούμε για την ασφάλεια που προσφέρουν οι προστατευτικές μπαριέρες που βρίσκονται τοποθετημένες στα πλαϊνά κυρίως του εθνικού οδικού δικτύου. Δεν χωρά αμφιβολία και μπορεί ο καθένας να το αντιληφθεί, με μία μόνο ματιά, πως σε πολλές περιπτώσεις οι μπάρες αυτές είναι αρκετά επικίνδυνες.

Αυτοκίνητο προσέκρουσε σε μπάρα οδικής βοήθειας

Πολλά ατυχήματα ακόμα και δυστυχήματα έχουν συμβεί εξαιτίας της μη συντήρησης τους. Μεγάλη είναι επίσης και η μερίδα των οδηγών και κυρίως αυτών που χρησιμοποιούν μοτοσικλέτες οι οποίοι θεωρούν ότι πρέπει το Κράτος να προχωρήσει άμεσα σε αλλαγές ή ακόμα και αντικατάσταση προκειμένου να μειωθούν τα θανατηφόρα.

Εξέλιξη και στις μπαριέρες

Αυτός είναι και ο λόγος που αρκετές εταιρείες ανά τον κόσμο σχεδιάζουν ένα καλύτερο οδικό δίκτυο που περιλαμβάνει εκτός από καλούς δρόμους και εξελιγμένες προστατευτικές μπάρες. Ήδη στη Νότια Κορέα, μία χώρα που παράγει αυτοκίνητα και δίνει μεγάλο βάρος στην ασφάλεια των πολιτών και οδηγών εξελίσσονται μπάρες που έχουν τη δυνατότητα να απορροφούν τις δυνάμεις που προκαλούνται από μία σύγκρουση ενώ έχουν τη δυνατότητα να επαναφέρουν το όχημα στο δρόμο!

Οι συγκεκριμένες ονομάζονται “Roller System”. Ακολουθούν μία απλή λογική και μπορούν να μειώσουν σημαντικά τα τροχαία και κυρίως τα θανατηφόρα. Πώς λειτουργούν όμως οι εξελιγμένες προστατευτικές μπάρες;

Πώς λειτουργούν;

Όταν πέσει πάνω τους ένα όχημα αποσβένουν τις δυνάμεις που δημιουργούνται και λειτουργούν ως ελατήριο αλλάζοντας ταυτόχρονα την πορεία του οχήματος. Έτσι το αυτοκίνητο ή ακόμα και το φορηγό αντί να ντεραπάρει ή να σταματήσει ακαριαία, αλλάζει κατεύθυνση και με αυτόν τον τρόπο γίνεται εκτόνωση της σύγκρουσης.

Περιστρεφόμενες μπάρες

Από τις δοκιμές που έχουν πραγματοποιηθεί, όταν το όχημα πέσει με δύναμη στις συγκεκριμένες μπαριέρες, αυτές το επαναφέρουν και ο οδηγός μπορεί να το ελέγξει πιο εύκολα ενώ υπάρχουν και μικρότερες πιθανότητες να υπάρξει και νέα σύγκρουση.

Από τι υλικό είναι φτιαγμένες;

Η λογική της κατασκευής είναι σχετικά απλή. Ανάμεσα στις οριζόντιες μεταλλικές μπάρες είναι τοποθετημένοι σε κάθετη διάταξη εκατοντάδες κίτρινοι κύλινδροι. Οι συγκεκριμένοι είναι κατασκευασμένοι από ένα πολύ ανθεκτικό υλικό που ονομάζεται οξικός βινυλεστέρας. Στην πράξη όταν πέσει ένα βαρύ αντικείμενο πάνω τους αυτό έχει την ιδιότητα να απορροφά τους κραδασμούς και να λειτουργεί ως ελατήριο.

Η διάμετρος των κυλίνδρων είναι σε δύο διαστάσεις των 34,5 και 48 εκατοστών. Είναι καλυμμένοι από κίτρινη ανακλαστική μεμβράνη με σκοπό να αυξήσει ακόμα περισσότερο τα θέματα ασφαλείας καθώς γίνονται ορατοί ακόμα και τις νυχτερινές ώρες.

Περιστρεφόμενη μπάρα

Στα παραπάνω να προσθέσουμε ένα ακόμα χαρακτηριστικό που έχει αποτελέσει θέμα συζήτησης πολλές φορές. Ο λόγος για το ύψος της μπαριέρας. Στην περίπτωση της συγκεκριμένης, κυμαίνεται μεταξύ 82 και 96 εκατοστά, αριθμοί που έχουν υπολογιστεί πως μειώνουν σημαντικά τις επιπτώσεις να υπάρξουν επικίνδυνες επιπτώσεις από μία πιθανή σύγκρουση.

Ανθρώπινη ζωή και ζημιές

Σίγουρα το σημαντικότερο όλων αφορά στις ανθρώπινες ζωές και στην απώλεια. Ωστόσο οι Κορεάτες έδωσαν βάρος και στα θέματα που έχουν να κάνουν με τις ζημιές και το κόστος που πρέπει να επωμιστεί ο οδηγός που θα πάθει ζημιά από μία ενδεχόμενη επαφή.

Ακόμα και αυτό παίζει το ρόλο του σε μία σύγκρουση και είναι δεδομένο πως από μία επαφή όσο μικρή και να είναι θα υπάρξει οικονομική επιβάρυνση, εκτός και αν το όχημα διαθέτει μικτή ασφάλεια.

Μετά από μία σύγκρουση αν και εφόσον είμαστε καλά σκεφτόμαστε και το κόστος της ζημιάς 

Όπως και να έχει, αν συγκρίνουμε μία σύγκρουση με συνηθισμένη μπαριέρα και αντίστοιχα με αυτήν που έχουν εξελίξει οι Κορεάτες οι επιπτώσεις θα είναι πολύ μικρότερες ακόμα και σε υλικές ζημιές άρα και στην τσέπη του παθόντος.

Οι ξεχωριστές κίτρινες μπαριέρες που θυμίζουν… βαρέλια έχουν δοκιμαστεί και πληρούν τις προδιαγραφές οδικής ασφάλειας που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Στη Νότια Κορέα ήδη χρησιμοποιούνται σε μήκος δρόμου 100 χιλιομέτρων, οπότε μην θεωρήσετε απίθανο μετά από μερικά χρόνια να δούμε αλλαγές ακόμα και στις… μπαριέρες.