Οδήγηση στο χιόνι

Η οδήγηση στο χιόνι θέλει προσοχή!

Του Βασίλη Σαρημπαλίδη

Ο χειμώνας εγκυμονεί πολλές φορές κινδύνους οι οποίοι αυξάνονται όταν οι συνθήκες στο δρόμο δεν είναι ιδανικές. Η βροχή και το χιόνι δημιουργούν επιπλέον προβλήματα και ιδίως σε ορεινές περιοχές που υπάρχουν έντονες χιονοπτώσεις. Το αυτοκίνητό μας πρέπει να βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση έτσι ώστε να μπορούμε να το οδηγούμε με ασφάλεια χωρίς φόβο.

Για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνουμε είναι να πραγματοποιήσουμε τον ανάλογο έλεγχο αλλά και τη συντήρηση που απαιτείται. Με αυτόν τον τρόπο δεν θα πιαστούμε απροετοίμαστοι και οι μετακινήσεις μας θα γίνουν με μεγαλύτερη ασφάλεια.

Υγρό μπαταρίας αυτοκινήτου


Αντιψυκτικό, μπαταρία

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να ελέγξουμε είναι το αντιψυκτικό ή αλλιώς το γνωστό παραφλού. Το συγκεκριμένο είναι ένα πράσινο υγρό που «λειτουργεί» σε θερμοκρασίες υπό το μηδέν, ωστόσο θα πρέπει να προσέξουμε σε ποιες ακριβώς θερμοκρασίες δουλεύει γιατί αντιψυκτικό με αντιψυκτικό έχει διαφορά. Αν χρειαστεί μπορούμε να το προμηθευτούμε από οποιοδήποτε πρατήριο υγρών καυσίμων. Από εκεί και πέρα σημαντικό στοιχείο είναι η μπαταρία του οχήματος η οποία μπορεί να μας προδώσει εκεί που δεν το περιμένουμε.

Καλού, κακού έχετε μαζί σας καλώδιο για τη μπαταρία 

Οι χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν περισσότερο την μπαταρία, οπότε καλό είναι να την ελέγξουμε και αν χρειάζεται να συμπληρώσουμε υγρά που και πάλι μπορούμε να προμηθευτούμε από ένα πρατήριο. Για καλού… κακού πάντα έχουμε μαζί μας καλώδια, είτε γιατί μπορεί να τα χρειαστούμε οι ίδιοι είτε γιατί μπορεί να βοηθήσουμε κάποιον που έχει ανάγκη.

Υαλοκαθαριστήρες

Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να ελέγξουμε είναι οι υαλοκαθαριστήρες Αρχικά τσεκάρουμε την κατάστασή τους και μετά συμπληρώνουμε το δοχείο με αντιπαγωτικό υγρό που θα μας βοηθήσει να ρίξουμε νερό στο τζάμι χωρίς αυτό να έχει παγώσει. Σε περιοχές που ρίχνει χιόνι σηκώνουμε τους υαλοκαθαριστήρες για να μην κολλήσουν ενώ με μία καρφίτσα μπορούμε να καθαρίσουμε το στόμιο από τα πιτσιλιστήρια.

Καθαρισμός χιονιού από το παρμπρίζ

Ποτέ δεν ρίχνουμε καυτό νερό για να καθαρίσουμε το τζάμι από το χιόνι 

Σημαντικό να έχουμε και μία ειδική ξύστρα για να καθαρίσουμε το τζάμι στην περίπτωση που πιάσει πάγο, ενώ ποτέ δεν ρίχνουμε καυτό νερό για να το καθαρίσουμε. Αυτό μπορούμε να το κάνουμε θέτοντας σε λειτουργία τον κινητήρα και βάζοντας τον ζεστό αέρα να πέφτει στο εμπρός παρμπρίζ.

Αντιολισθητικές αλυσίδες αυτοκινήτου


Σε ποιους τροχούς τοποθετούμε τις αλυσίδες

Εφόσον έχουμε τα παραπάνω και θέλουμε να κινηθούμε σε χιονισμένη επιφάνεια το ιδανικό είναι να έχουμε εφοδιάσει το όχημά μας με χιονολάστιχα. Σε αντίθετη περίπτωση υπάρχει η λύση με τις αντιολισθητικές αλυσίδες. Αυτές χωρίζονται σε κατηγορίες όπως οι κλασικές αλυσίδες, οι «κουβέρτες», η «αράχνη», κ.ά. Όποιες και να έχουμε θα πρέπει να γνωρίζουμε τον τρόπο τοποθέτησης και χρήσης, κάτι που μπορούμε να μάθουμε διαβάζοντας τις οδηγίες.

Οι αλυσίδες τοποθετούνται στους τροχούς που δίνουν κίνηση 

Από τη στιγμή που τις έχουμε θα πρέπει να γνωρίζουμε και σε ποιους τροχούς πρέπει να τις τοποθετήσουμε. Αν το όχημά μας έχει κίνηση σε δύο τροχούς, τοποθετούμε τις αλυσίδες στον άξονα που δίνει κίνηση στο αυτοκίνητο. Δηλαδή, αν είναι μπροστοκίνητο στους εμπρός τροχούς και αν είναι πισωκίνητο στους πίσω. Στην περίπτωση που έχουμε όχημα 4×4 επιλέγουμε – συνήθως – τους εμπρός τροχούς (εκτός και αν έχουμε αλυσίδες και για τους 4 τροχούς) γιατί η ροπή μεταδίδεται περισσότερο στον εμπρός άξονα και μεταφέρεται στον πίσω. Στην περίπτωση που η ροπή μεταδίδεται κυρίως από τον πίσω άξονα (και μεταφέρεται στον εμπρός) η χρήση αλυσίδων γίνεται στις πίσω ρόδες.


Χαμηλές ταχύτητες

Μην ξεχνάμε πως όταν τοποθετήσουμε τις αλυσίδες θα πρέπει να καλύψουμε 50-100 μέτρα, οπότε θα πρέπει να σταματήσουμε και να τις σφίξουμε για να μην είναι χαλαρές. Σημαντικό επίσης στοιχείο η ταχύτητας οδήγησης με αλυσίδες που δεν ξεπερνά τα 50χλμ./ώρα.

Σε κάθε περίπτωση και για την ασφάλειά μας έχουμε μαζί μας πάντα, γάντια και σκούφο, προκείμενου αν χρειαστεί να κάνουμε εργασίες και να βγούμε έξω από το αυτοκίνητο να μην… ξεπαγιάσουμε.