Κινητήρας αυτοκινήτου

Προθέρμανση κινητήρα: Καλή πρακτική ή σταδιακός θάνατος για τη μηχανή;

Προθέρμανση κινητήρα κάνουν αρκετοί οδηγοί ακόμη και σήμερα, ειδικά τις παγωμένες μέρες. Είναι όμως αναγκαία πρακτική για τα σύγχρονα αυτοκίνητα ή όχι;

Για τα αυτοκίνητα της τελευταίας δεκαετίας η προθέρμανση κινητήρα απλά είναι βλαπτική για το περιβάλλον, ενδέχεται να προκαλέσει προβλήματα στο ίδιο το αμάξι και καίει άσκοπα καύσιμα. Μάλιστα αρκετοί μηχανικοί εκτιμούν πως το ίδιο ισχύει και για την πλειοψηφία των οχημάτων από το 2000.

Γιατί επικρατεί ως «tip» μέχρι σήμερα;

Η αλήθεια είναι πως το έχουμε κληρονομήσει από τους πατεράδες και τους παππούδες μας, όπου στην εποχή τους τα αυτοκίνητα όντως χρειαζόντουσαν προθέρμανση.

Αυτή η παλιότερη γενιά οδηγών έπρεπε να ζεστάνει τη μηχανή για δύο λόγους, πρώτον για να κυκλοφορήσει το λιπαντικό στα κινούμενα μέρη και δεύτερον για να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες στο μείγμα βενζίνης – αέρα που θα τροφοδοτούσε τον θάλαμο καύσης.

Τι άλλαξε στη λίπανση;

Η μηχανική των κινητήρων και η φόρμουλα των ίδιων των λιπαντικών. Στα παλιά αυτοκίνητα το λιπαντικό επέστρεφε στο κάρτερ όταν σταματούσε η μηχανή και τα κινητά μέρη του κινητήρα στέγνωναν. Έτσι η προθέρμανση έδινε χρόνο για τη λίπανσή τους.

Στα σύγχρονα αυτοκίνητα έχει προβλεφθεί να μένει μία μικρή ποσότητα λαδιού στη στάθμευση.

Επιπλέον τα παλιά λιπαντικά απέδιδαν στο μέγιστο αφού είχαν πιάσει μία θερμοκρασία, σε αντίθεση με τα σημερινά που έχουν χημικές συνθέσεις που εξασφαλίζουν τη ρευστότητα τους και είναι πιο ανθεκτικά.

Εξέλιξη στο σύστημα ψεκασμού

Στα οχήματα του παρελθόντος ο κινητήρας χρειαζόταν μεγαλύτερες ποσότητες καυσίμου στο ψύχος, καθώς η βενζίνη εξατμιζόταν πιο δύσκολα για να εισέλθει στο θάλαμο καύσης, ενώ τα καρμπιρατέρ δεν ήταν εξοπλισμένα με αισθητήρες για να αυτοματοποιήσουν τη διαδικασία.

Αυτό γινόταν χειροκίνητα με το «choke», έναν διακόπτη κάτω από το τιμόνι, ο οποίος περιόριζε τον αέρα για να δημιουργεί το κατάλληλο μείγμα αέρα – βενζίνης, όμως προκαλούσε δυσκολία στην οδήγηση.

Σήμερα όλα αυτά έχουν αντικατασταθεί από εξελιγμένα συστήματα ψεκασμού που κάνουν αυτόματα αυτή τη δουλειά.