Start & Stop

Start & Stop: Πόσο χρήσιμο και ασφαλές είναι;

Το σύστημα Start & Stop σήμερα το συναντούμε στον βασικό εξοπλισμό όλων των οχημάτων. Πώς εξυπηρετεί τον οδηγό; Τίθενται ζητήματα ασφαλείας κατά την οδήγηση;

Πλέον όλα τα νέα αυτοκίνητα έρχονται εφοδιασμένα το σύστημα αδρανοποίησης του κινητήρα, γνωστό ως Start & Stop. Πρόκειται για μία κομβική αλλαγή η οποία αλλάζει τα δεδομένα στην κατανάλωση καυσίμων, αλλά και στη μείωση των ρύπων.

Πως λειτουργεί το συγκεκριμένο σύστημα;

Πρόκειται για έναν μηχανισμό ο οποίος όταν αναγνωρίσει πως το όχημα βρίσκεται σταματημένο για ένα πολύ μικρό διάστημα και θέτει σε αδράνεια τον κινητήρα, ώστε να πετύχει μηδενικούς ρύπους και να συμβάλει στην εξοικονόμηση καυσίμου ή ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο κινητήρας βγαίνει από την κατάσταση αδράνειας μόλις επιλεχθεί σχέση ταχύτητας και αφεθεί το φρένο.

Είναι αξιόπιστο;

Ναι, το Start & Stop είναι πολύ πιο ασφαλές και αξιόπιστο από το να σβήνεις χειροκίνητα τη μηχανή, όπως έκαναν πολλοί οδηγοί στο παρελθόν. Η συγκεκριμένη πρακτική ήταν περισσότερο επιζήμια καθώς έφθειρε σε μεγάλο βαθμό τη μίζα.

Στα σημερινά αυτοκίνητα όλη η διαχείριση του γίνεται από τον «εγκέφαλο» του αυτοκινήτου και η μηχανή ουσιαστικά μπαίνει σε κατάσταση ρελαντί αυτόματα, χωρίς να χρειάζεται επανεκκίνηση. Έτσι τα οφέλη είναι πολλά, χωρίς κινδύνους.

Γιατί δεν πρέπει να το απενεργοποιείς;

Κάποιοι ισχυρίζονται πως η πολυπλοκότητα του Start & Stop μπορεί να καταπονήσει τα μηχανικά μέρη, οπότε προτείνουν απενεργοποίηση.

Στην πράξη πρόκειται για αναπόδεικτο μύθο, καθώς η κάθε εταιρεία έχει εισάγει πολλές και διαφορετικές δικλείδες ασφαλείας και παραμέτρους, ώστε να προστατεύει όσα μέρη εμπλέκονται στη διαδικασία.

Στη μόνη περίπτωση που προτείνεται η απενεργοποίηση του εν λόγω συστήματος είναι στα οχήματα με turbo κινητήρες που μετά από μεγάλες διαδρομές όπως ταξίδια και λειτουργία σε υψηλές θερμοκρασίες (θερινούς μήνες) χρειάζονται το απαραίτητο cool down.

Πρόστιμο για αναμμένους κινητήρες

Σήμερα στην Ελλάδα ο νόμος δείχνει ανοχή, όμως σε άλλες περιοχές της Ευρώπης υπάρχουν διατάξεις που επιβάλλουν την απενεργοποίηση του κινητήρα κατά την αναμονή. Μία από αυτές είναι η Μαδρίτη όπου επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 100€ σε περίπτωση που ένας οδηγός έχει αναμμένη τη μηχανή του στα φανάρια.

Δεν είναι λοιπόν απίθανο μέσα στα επόμενα χρόνια να δούμε αντίστοιχες διατάξεις σε ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων, όπως για παράδειγμα η περιοχή του Δακτυλίου στην Αθήνα.

Το σύστημα Start & Stop λοιπόν δεν πρέπει να απενεργοποιείται, αλλά ούτε και να μας ανησυχεί.