Τεχνολογίες ασφαλείας αυτοκινήτου

Συστήματα ασφαλείας που σώζουν ζωές

Του Βασίλη Σαρημπαλίδη

Δεν χωρά αμφιβολία πως τα αυτοκίνητα έχουν εξελιχτεί πολύ τις τελευταίες δεκαετίες. Ιδίως τα τελευταία χρόνια, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κάνει τεράστια άλματα προόδου σε θέματα που αφορούν σε συστήματα ασφαλείας. Σκοπός των εταιρειών είναι να προσφέρουν τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια τόσο σε επιβάτες όσο και σε πεζούς. Και όπως αποδεικνύεται το πετυχαίνουν πολύ καλά, κάνοντας χρήση εξελιγμένων συστημάτων που «σκέφτονται» και προλαμβάνουν ατυχήματα.

Αυτοκίνητο με αισθητήρες ραντάρ

Πρόκειται για συστήματα που επεμβαίνουν και ακινητοποιούν το όχημα πριν αυτό συγκρουστεί, άλλα που ειδοποιούν τον οδηγό πως χρειάζεται ξεκούραση, ακόμα και φώτα που προσαρμόζονται με τις συνθήκες. Όλα αυτά αλλάζουν τα δεδομένα, ωστόσο η απροσεξία, η χρήση κινητού τηλεφώνου, η μέθη αλλά και τα… νεύρα πίσω από το τιμόνι εγκυμονούν πολλούς κινδύνους. Σε κάθε περίπτωση, σκοπός των συστημάτων ασφαλείας είναι η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και η προστασία της ανθρώπινης ζωής.  

Όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα εφοδιάζονται πλέον με προηγμένα συστήματα ασφαλείας και ορισμένα από αυτά θα αναλύσουμε παρακάτω:

Αυτόματο σύστημα φρεναρίσματος

Το βασικότερο απ’ όλα, είναι αυτό που εμπλέκεται στο σύστημα πέδησης και αφορά στο σύστημα έκτακτου φρεναρίσματος. Το συγκεκριμένο «διαβάζει» με τη βοήθεια ραντάρ και καμερών το δρόμο και όταν αντιληφθεί πως τα… νούμερα δεν βγαίνουν, αρχικά προειδοποιεί με ηχητικά σήματα για πιθανή σύγκρουση και σε δεύτερη φάση φρενάρει ή ακόμα και ακινητοποιεί το αυτοκίνητο.

Σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος

Αφαιρείσαι, δεν βλέπεις ότι το προπορευόμενο όχημα φρενάρει και αντί να πατήσεις εσύ φρένο το κάνει το αυτοκίνητο από μόνο του 

Το σύστημα φρεναρίσματος λειτουργεί όταν το όχημα κινείται με χαμηλές ταχύτητες και όχι όταν ξεπερνά τα 50χλμ./ώρα (η ταχύτητα αυτή διαφέρει ανάλογα με το αυτοκίνητο). Ορισμένες φορές επεμβαίνει ακόμα και όταν ο οδηγός δεν πατά όσο θα πρέπει τα φρένα.

Προειδοποίηση τυφλών σημείων

Κάτι που ακόμα ένα μεγάλο ποσοστό οδηγών δεν γνωρίζει είναι τα λεγόμενα «τυφλά» σημεία. Πρόκειται για σημεία που ο οδηγός δεν έχει οπτική επαφή ακόμα και όταν ελέγξει τα πάντα γύρω του. Τα τυφλά σημεία για κάθε οδηγό επιβατικού αυτοκινήτου βρίσκονται πλάγια και προς τα πίσω ενώ τα επαγγελματικά οχήματα είναι πολύ περισσότερα.

Πολλές φορές και να κοιτάξεις δεξιά – αριστερά δεν μπορείς να αντιληφθείς ότι έρχεται αυτοκίνητο 

Τα σημεία είναι αδύνατο να τα ελέγξει ο οδηγός και ιδίως όταν κινείται με υψηλές ταχύτητες, οπότε εκεί επεμβαίνει το ειδικό σύστημα προειδοποίησης τυφλού σημείου και ενημερώνει. Αυτό γίνεται με τη βοήθεια των πλαϊνών καθρεφτών του αυτοκινήτου, όπου ανάβει ένα κίτρινο φωτάκι ενημερώνοντας πως πλησιάζει από πίσω και δεξιά ή αριστερά (ανάλογα ποιο φωτάκι ανάβει και από ποια μεριά) ένα πιο γρήγορο όχημα. 

Προσαρμοζόμενα φωτιστικά σώματα

Ένα ακόμα σύστημα που συναντούμε όλο και πιο συχνά στα καινούρια αυτοκίνητα είναι τα προσαρμοζόμενα φωτιστικά σώματα που αποτελούνται από συστοιχίες φώτων τεχνολογίας LED. Η δουλειά τους είναι να μετατρέπουν τη νύχτα σε… μέρα, βελτιώνοντας στο μέγιστο δυνατό βαθμό την ορατότητα του οδηγού. Αυτό το επιτυγχάνουν καθώς προσαρμόζουν τις συνθήκες με το φωτισμό, χωρίς να ενοχλούν ούτε τα προπορευόμενα οχήματα αλλά ούτε και όσα κινούνται στο αντίθετο ρεύμα.

Πόσο κουραστικό και επικίνδυνο είναι το «άναψε – σβήσε» τη μεγάλη σκάλα φώτων τη νύχτα. Πλέον αυτό γίνεται αυτόματα 

Πολλές φορές θα έχετε παρατηρήσει φώτα να… στρίβουν μαζί με το αυτοκίνητο, κάτι που γίνεται για να δημιουργηθεί κατάλληλο οπτικό περιβάλλον για τον οδηγό. Να σημειώσουμε επίσης πως η μεγάλη σκάλα των φωτιστικών σωμάτων ανάβει και σβήνει αυτόματα. Αυτό σημαίνει πως δεν αποσπάται δευτερόλεπτο η προσοχή και η σκέψη του οδηγού στο «άναψε – σβήσε» τη μεγάλη σκάλα, κάτι που ισχύει με τα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα.

Σύστημα προειδοποίησης υπνηλίας

Σύστημα προειδοποίησης υπνηλίας

Κάτι που συναντούμε όλο και πιο συχνά στα αυτοκίνητα, είναι το σύστημα που αναγνωρίζει την κόπωση. Συνήθως ενεργοποιείται όταν ο οδηγός βρίσκεται πολλές ώρες πίσω από το τιμόνι, οπότε και εμφανίζεται ένα εικονίδιο με φλιτζάνι του καφέ στον πίνακα οργάνων. Η προειδοποίηση εμφανίζεται ακόμα και όταν η πορεία του οχήματος  αλλάζει συνεχώς και χωρίς λόγο ενώ δεν γίνεται χρήση φλας.

Ακόμα και να μην καταλαβαίνεις ότι έχει κουραστεί από τις ώρες οδήγησης, το καταλαβαίνει το ίδιο το αυτοκίνητο 

Είναι ξεκάθαρο πως ο τεχνολογικός εξοπλισμός των αυτοκινήτων μεγαλώνει. Η ασφάλεια είναι πρωταρχικός στόχος της αυτοκινητοβιομηχανίας ενώ και οι ίδιοι οι πελάτες ενδιαφέρονται πλέον και ρωτούν για τα συστήματα ασφαλείας, πριν προχωρήσουν στην αγορά ενός  αυτοκινήτου. Η ανθρώπινη ζωή είναι το σημαντικότερο απ’ όλα…