Ελληνικός στόλος αυτοκινήτων: Λυπηρά στοιχεία

Τελικά πόσα αυτοκίνητα είναι κατάλληλα για κυκλοφορία στην Ελλάδα;

Φαίνεται πως ο ελληνικός στόλος αυτοκινήτων χρειάζεται άμεσα ανανέωση καθώς τα στοιχεία είναι απογοητευτικά.

Πάνω από 750.000 αυτοκίνητα στην Ελλάδα, δεν έχουν καταλύτες, ενώ 100.000 εξ αυτών, έχουν κλείσει 40 χρόνια ζωής σύμφωνα με στοιχεία από το Newsauto.gr, ενώ σχεδόν το 15% του συνολικού στόλου αυτοκινήτων της χώρας, είναι οχήματα με άδεια κυκλοφορίας πριν το 1992.

Αιτία του παγώματος αγοράς νέων αυτοκινήτων αποτέλεσε η οικονομική κρίση, όπου μείωσε κατά μεγάλο βαθμό την οικονομική δύναμη των Ελλήνων. Τα οικονομικά δεδομένα όχι μόνο δεν επέτρεψαν την αγορά νέων αυτοκινήτων, αλλά δημιούργησαν και μία μεγάλη μερίδα ιδιοκτητών που άφησαν ανασφάλιστα τα οχήματα τους.

Τα παλιά αυτοκίνητα, πέρα από τα αναρίθμητα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και χρειάζονται συνεχόμενα επισκευές, την αυξημένη κατανάλωση καυσίμων και τη μειωμένη ασφάλεια που προσφέρουν στους οδηγούς, αποτελούν και ένα μεγάλο περιβαλλοντικό πρόβλημα.

Όπως είδαμε 750.000 αυτοκίνητα δεν διαθέτουν καταλύτες ώστε να μειώνουν τους ρύπους που εκπέμπουν, ενώ 360.000 παλιά οχήματα πληρούν ακόμα οδηγίες ρύπων Euro I.

Αυτό αθροιστικά σημαίνει πως το περιβάλλον επιβαρύνεται σε μεγάλο βαθμό και μαζί η υγεία των πολιτών από τον κυριολεκτικά απαρχαιωμένο στόλο αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στη χώρα.

Στην Ελλάδα ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων ανέρχεται στα 14,5 έτη, την ώρα που στην υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση είναι τα 11 έτη.

Το συγκεκριμένο ζήτημα μπορεί να αντιμετωπιστεί μονάχα με μία λύση από το κράτος, την παροχή κινήτρων για αγορά νέων αυτοκινήτων που ακολουθούν τα πιο σύγχρονα πρότυπα ρύπων και έχουν ελάχιστη κατανάλωση ενέργειας.

Φαίνεται πως δεν θα αργήσουμε να δούμε σύντομα την επαναφορά του μέτρου απόσυρσης ώστε να επιταχυνθεί η ανανέωση του στόλου αυτοκινήτων.

Ένας ιδιοκτήτης που πραγματικά σκέφτεται με βάση το κόστος, θα πρέπει να σκεφτεί μακροπρόθεσμα και να επιλέξει την αγορά ενός οχήματος που δεν θα χρειάζεται συνεχόμενα services και έχει αυξημένη κατανάλωση.

Έτσι εάν κινείται στην πόλη, θα πρέπει να πάρει είτε ένα νέο μικρομεσαίο όχημα, είτε να αναζητήσει είτε κάποιο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο κοντά στην πενταετία, εξαιρετικά χαμηλού κυβισμού, με οικονομικό κινητήρα.

Αυτή η επιλογή δεν είναι μονάχα η καλύτερη για την τσέπη του, αλλά και για το περιβάλλον, ενώ θα μπορεί να προσθέσει και μία μικτή ασφάλεια αυτοκινήτου η οποία θα προστατεύει το νέο του απόκτημα.