Κινητήρας αυτοκινήτου

Τι είναι ιπποδύναμη και πως μετριέται

Η ιπποδύναμη, γνωστή ως και «άλογα αυτοκινήτου» είναι ουσιαστικά το μέτρο που δείχνει τη δύναμη του κινητήρα. Δες πως προέκυψε το όνομα της και πως μετριέται.

Σήμερα οι περισσότεροι καταναλωτές αναζητούν οχήματα με βάση την κατανάλωση, το design και άλλα χαρακτηριστικά μιας και η ιπποδύναμη είναι κάτι δεδομένο. Τα πράγματα όμως δεν ήταν πάντα έτσι και η «κούρσα δρόμου» μετριόταν στα άλογα κάποτε.

Πώς προέκυψε;

Το άλογο πέρα από μέσο μεταφοράς των ανθρώπων πριν τη δημιουργία των αυτοκινήτων, ήταν και εργαλείο. Η δύναμη του να τραβάει αντικείμενα ήταν η έμπνευση για το μονάδα μέτρησης των μηχανών. Έτσι η ιπποδύναμη (HP ή PS) έγινε συνώνυμη με την δύναμη παραγωγής που έχει μία μηχανή τον 18ο αιώνα όπου χρησιμοποιήθηκε από τους φυσικούς καθώς παρατήρησαν πως ένα υγιές άλογο έχει τη δυνατότητα να σηκώσει μία μάζα 75 κιλών σε ύψος ενός μέτρο σε ένα δευτερόλεπτο.

Διαφορές

Η ιπποδύναμη ως μονάδα μέτρησης δεν ήταν παντού η ίδια. Ο όρος Horse Power ισοδυναμεί με τα 745 watts, ενώ η γερμανική ορολογία Pferdestärke (ΠΣ) στα 735 watts. Σήμερα αυτές οι διαφορές έχουν καλυφθεί καθώς η διεθνοποιημένες αγορές θέλουν συγκεκριμένες μετρήσεις.

Γιατί είναι σημαντική;

Σήμερα τα περισσότερα οχήματα έχουν τριψήφιο αριθμό ιπποδύναμης, πχ 100 άλογα, ενώ κάποιοι οικονομικοί κινητήρες ή μηχανές μικρών οχημάτων είναι διψήφιοι. Οι μηχανικές καινοτομίες και η καινοτομία εξασφάλισαν ισχυρή ιπποδύναμη. Έτσι σήμερα θεωρούμε δεδομένο πως ένα όχημα έχει αρκετή δύναμη για να κινηθεί και μάλιστα με μεγάλες ταχύτητες.

Έχει τελικά ουσία;

Ένας οδηγός που δεν έχει και τόσο πολύ όρεξη να εντρυφήσεις στο πόσο γρήγορο είναι το όχημα του δεν το κοιτάζει και τόσο, ενώ άλλοι δίνουν σημασία στις διαφορές των «αλόγων» μίας μηχανής. Σίγουρα η ιπποδύναμη παίζει ρόλο, όμως δεν είναι αυτή που πρέπει να λαμβάνει κάποιος ως κριτήριο για την επιλογή ενός καθημερινού οχήματος.

Όλα τα αυτοκίνητα είναι γρήγορα, όμως είναι και ασφαλή; Είναι καλύτερο να επενδύσεις πέρα από την ιπποδύναμη σε αερόσακους και συστήματα μείωσης της ενέργειας. Στην τελική την τερματική των οχημάτων δεν θα την πιάσεις ποτέ στους ελληνικούς δρόμους, αλλά και αν το προσπαθήσεις, δεν είσαι προετοιμασμένος για να την διαχειριστείς, οπότε δες την ιπποδύναμη σαν έναν απλό αριθμό.