Γιατί τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνονται «φασαριόζικα»;

Γιατί τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνονται «φασαριόζικα»;

Μια μεγάλη αλλαγή έρχεται στα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα ύστερα από τα αλλεπάλληλα χτυπήματα πεζών.

Από την 1η Ιουλίου 2019 κάθε νέο υβριδικό ή ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα είναι εξοπλισμένο με το ηχητικό προειδοποιητικό σήμα (Acoustic Vehicle Alerting Systems – AVAS) σύμφωνα με τροπολογία της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σκοπό την προστασία των πεζών.

Ένα πλεονέκτημα των υβριδικών οχημάτων είναι πως οι κινητήρες τους είναι αθόρυβοι  μέχρι και την ταχύτητα των 20 χλμ./ ώρα, ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραμένουν αθόρυβα ακόμα και σε μεγαλύτερες ταχύτητες. Πέρα από την πορεία το ίδιο ισχύει και στην όπισθεν.

Αυτό το πλεονέκτημα όμως έχει μετατραπεί σε μειονέκτημα, καθώς υπάρχει μια αλματώδης αύξηση των τροχαίων με πεζούς, καθώς δεν μπορούν να αντιληφθούν την ύπαρξη οχήματος εάν δεν έχουν οπτική επαφή.

Έτσι κρίθηκε αναγκαίο τα νέα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα να εξοπλιστούν με το συγκεκριμένο σύστημα.

Το νέο ηχητικό σύστημα θα ενεργοποιείται αυτόματα έως τα 20 χιλιόμετρα μαζί με την εκκίνηση του οχήματος και θα είναι δυνατή η παράκαμψη του από τον οδηγό, μέσω ενός διακόπτη στο ταμπλό του οχήματος.

Η λογική πίσω από τα 20 χλμ. / ώρα είναι πως σε παραπάνω ταχύτητες υπερισχύει ο θόρυβος των ελαστικών και το όχημα πλέον είναι αντιληπτό.

Με βάση τις προδιαγραφές του κάθε οχήματος ο προειδοποιητικός ήχος θα προσομοιώνεται στα συμβατικά οχήματα και θα αλλάζει αναλόγως την ταχύτητα του οχήματος.

Η κάθε κατασκευάστρια εταιρεία θα μπορεί να προσαρμόζει το ηχόχρωμα του προειδοποιητικού ήχου στα υβριδικά και ηλεκτροκίνητα μοντέλα της, ώστε να αγγίζουν τους αντίστοιχους των βενζινοκίνητων.

Στόχος των εταιρειών είναι να μην υπάρξουν διακριτές εναλλαγές στους ήχους των εκάστοτε κινητήρων, ώστε να υπάρξει σεβασμός στην ιστορία και ταυτότητα των αυτοκινήτων.

Υπενθυμίζουμε πως τα περισσότερα ατυχήματα καταγράφονται στις χαμηλές ταχύτητες είτε γιατί οι οδηγοί είναι πιο χαλαροί και έχουν άγνοια κινδύνου, είτε γιατί η προσοχή τους έχει αποσπαστεί από κάτι άλλο.

Στην περίπτωση των πεζών τα ατυχήματα σε χαμηλές ταχύτητες οφείλονται στο γεγονός πως δεν προλαβαίνουν να αντιδράσουν στην παρουσία ενός οχήματος. Το νέο σύστημα εκτιμάται πως θα μειώσει τα ατυχήματα των πεζών και θα κάνει ακόμα πιο ασφαλή τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Πάραυτα, οι πεζοί θα πρέπει να παραμείνουν προσεκτικοί και να τηρούν επίσης τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας.